Telecomaanbieders KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone zijn een schikking overeengekomen over een vergoeding voor klanten die te veel hebben betaald voor een zogenaamd ‘gratis’ mobiele telefoon.
Deze deal op hoofdlijnen werd na ruim een jaar praten bereikt met de Consumentenbond en stichting ConsumentenClaim. De Consumentenbond trekt een collectieve rechtszaak tegen de providers in.
De kwestie heeft te maken met telefoons die aangeboden werden als gratis, maar die feitelijk door klanten in hun maandelijkse abonnementskosten werden betaald. Volgens de Hoge Raad ging het dan ook om een vorm van koop op afbetaling en consumentenkrediet. Omdat de maandbedragen niet omlaaggingen na afloop van de contractperiode, hebben veel mensen te veel betaald. Sinds begin 2017 is de praktijk verboden.
Consumenten hadden tot 1 september de tijd om zich als gedupeerde te melden. Dat hebben ongeveer 50.000 mensen gedaan. Als de schikking de komende maanden verder is uitgewerkt, worden zij over de details ingelicht.